dagelijks leven op de compound - Reisverslag uit Accra, Ghana van Geert Jan Haan - WaarBenJij.nu dagelijks leven op de compound - Reisverslag uit Accra, Ghana van Geert Jan Haan - WaarBenJij.nu

dagelijks leven op de compound

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

11 Augustus 2008 | Ghana, Accra

Het leven in mijn compound

Inmiddels ben ik al weer een maand in Sognaayilli bij mijn gastgezin. Mijn gastgezin bestaat uit een grootmoeder (Mariama), haar zoon Baba en zijn vrouw Bintu en hun 4 kinderen (Rusule, Okacha, Shaban en Sahala). Zij leven in een traditionele compound, dat wil zeggen een aantal hutjes die in een kringetje staan en die met elkaar verbonden zijn door middel van muurtjes. De hutjes sluiten dus een binnenplaats af, waar het dagelijkse leven zich grotendeels afspeelt. Op de foto’s kunnen jullie zien hoe de compound van mijn gastgezin eruit ziet.

Ik heb mijn eigen ronde hut. Eigenlijk zou ik een vierkante hut moeten hebben, want alle mannen (jongens) zouden volgens de traditie vanaf 12 jaar in een eigen vierkante hut moeten hebben. Van deze traditie wordt echter wel afgeweken, omdat het te duur is voor alle jongens van 12 jaar en ouder een eigen hut te bouwen. De vrouwen en hun kinderen verblijven in een ronde hut. Ik verblijf dus eigenlijk in een vrouwenonderkomen...;-).

Mijn hutje moet ik iedere morgen vegen. Daarvoor gebruiken ze geen bezem zoals wij die kennen, maar een bij elkaar gebundeld aantal stro-tjes. Veel bukwerk dus. In de hut is het meestal warmer dan buiten, zeker ’s avonds als ik wil gaan slapen. Ik val dan ook regelmatig licht bezweet in slaap. De laatste twee weken regent het vaker en dan is de temperatuur ’s nachts voor mij een stuk beter. De dorpsbewoners vinden het echter maar koud in de nacht en houden regelmatig een jas of extra kleding aan als ze gaan slapen!

Douchen doen we buiten, in de cabrio badkamer. De badkamer is niet meer dan een kleine ruimte waar vier muurtjes omheen staan. De ingang is een soort sluisje zodat je toch enige privacy hebt. Maar de muurtjes zijn dan weer zo laag dat ik er ruim bovenuit kom en ik de dorpelingen in de ochtend dus vanuit de badkamer kan begroeten! Het douchen gebeurt met een emmer met water. Met een mini emmertje schep ik water uit de grote emmer en gooi dat over me heen. Lekker koud water in de ochtend, wat op een warme ochtend heerlijk is maar op een bewolkte ochtend toch wel een beetje fris.

Plassen doe ik volgens gebruik overigens ook gewoon in de badkamer, dat spoelt met het douchewater wel weg. Voor de grote boodschap kan ik (gelukkig :)) bij een voor ons gebruikelijk toilet terecht, dat er voor de toeristen is neergezet. Betekent wel dat ik daarvoor een behoorlijke wandeling door het dorp moet afleggen. Dat vond ik in het begin wel lastig, (altijd kleren aan voordat ik naar de wc ging), maar tegenwoordig loop ik gewoon in mijn pyama naar de wc. Wel zo makkelijk en daar staat ook niemand raar van te kijken.

De was doe ik op mijn compound. Met twee emmertjes water, een stuk zeep en je handen flink boenen op de vuile kragen en zweetplekken, een heerlijke bezigheid op een zaterdagochtend ;-). Zeker omdat ik daarbij geholpen wordt door Mubarac, die meestal het grootste deel van de was doet omdat het bij toch echt veeeel te langzaam gaat. Ik wil dan nog zeggen: “tis vakaansie”, maar dat krijg ik zo snel niet vertaald naar het Dagbanli :-). Op zondag kunnen de gewassen blousjes en broeken gestreken worden. Ja, strijken doen ze hier ook, ook zonder electriciteit! Een kwestie van hete kolen in een strijkijzer stoppen, een mat uitrollen met een handdoek erop en aan het werk. Dat is wel even iets minder relaxt dan in NL, maar een heerlijk koude douche na afloop doet vervolgens weer wonderen!

  • 11 Augustus 2008 - 14:07

    Raf:

    hoi geert-jan
    het gaat goed met je vissen.
    heb je daar ook een buurjongen?
    we vinden de foto's heel erg leuk

    groetjes raf

  • 11 Augustus 2008 - 15:04

    Mam En Pap:

    't is toch wel écht primitief, meer dan wij dachten. Maar, zo te zien, gaat het je goed af. Fantastisch Geert. Leuk die foto's temeer omdat je er goed uitziet!
    Tot horens, we bellen binnenkort. Volgende week begin ik aan je tuintje oké ?

  • 11 Augustus 2008 - 16:47

    Marie-louise:

    Heel primitief allemaal. Toch heeft het wel iets. Ook hier is graffiti niet wereldvreemd.

  • 12 Augustus 2008 - 03:58

    Paula:

    Hé Geert jan, het lijkt wel alsof je in het Afrika museum in Berg en Dal zit. Daar hebben we precies dezelfde compounds gezien. Lekker primitief zoals je daar leeft, petje af voor jou. Hoe gaat het project? Een maand alweer, wat gaat de tijd toch vlug.
    Liefs Paula

  • 12 Augustus 2008 - 19:34

    Rita:

    hallo geert jan, ik zie dat je je in korte tijd al goed hebt aangepast, met je handen eten, lekker hoor. leuke foto's heb je gemaakt. tot schrijfs weer. Gr. Rita

  • 13 Augustus 2008 - 13:42

    Brigitte:

    Wat grappig, zo'n ander land maar bijna dezelfde setting..Heel herkenbaar allemaal! Enjoy! groetjes

  • 14 Augustus 2008 - 16:02

    Frank LC:

    tsja....dat is inderdaad heel veel bukken.

  • 19 Augustus 2008 - 08:48

    Tante Joos:

    Hallo Geert-Jan,

    Tjonge, jonge, wat een ervaring, zo'n reis naar een hele andere wereld!
    Ik vind het erg boeiend om jouw verslagen te lezen en zo een beetje met je mee te reizen.
    Wij wensen je een erg fijne tijd in Ghana.

    Groetjes,

    Tante Joos en ome henny

  • 19 Augustus 2008 - 20:56

    Lidwien:

    Het is wel echt Afrika waar je bent, de kleuren, de vormen. Ik ben onder de indruk van je aanpassingsvermogen!En wat een intrigerende hoeveelheid letters hebben al die namen. Het uitspreken lijkt me iets waar je eerst voor in training gaat.. Heb je wel pleisters meegenomen voor eventuele duikelingen bij al die gaten in de weg. (flauw, ik weet het)

  • 21 Augustus 2008 - 20:14

    Hans:

    Ha Geert Jan. Dat is inderdaad een hele andere wereld daar. Lukt het een beetje te communiceren met je huisgenoten of is dat handen- en voetenwerk?
    Groetjes, Hans & Noor

  • 25 Augustus 2008 - 19:42

    Arnold:

    Hoi, zo te zien raak je al aardig ingeburgerd.

    Groet, Arnold

  • 26 Augustus 2008 - 19:30

    Marcel:

    He die Geert Jan, Leuk hoor al die verhalen. Fijn voor je dat je ook nog enkele mede europeanen in de buurt hebt. Het lijkt me een mooi/spannend avontuur. Maar wat doe je daar eigenlijk als je aan het werk bent?
    Groeten!

  • 27 Augustus 2008 - 13:29

    Neeltje:

    Ha Geert Jan!
    Ik wist niet dat je je overhemden strijkt?!
    Groetjes Neeltje

  • 28 Augustus 2008 - 17:36

    Joris:

    Hoi Geert-Jan,
    Leuk om zo jouw avonturen te lezen. Zo te lezen heb je het goed naar je zin. Dat kan ik me ook wel voorstellen als je in een vrouwenverblijf mag slapen!! Groetjes Joris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert Jan

Hallo! Ik ga naar/ben in Ghana om daar vrijwilligerswerk te doen. Ik ga me daar voornamelijk bezig houden met een eco-toerisme project. Doel van dit project is om toeristen kennis te laten maken met het dagelijkse leven van dorpelingen in Noord Ghana en om de dorpelingen hiermee een bron van inkomsten te geven. Ik ga dat voor 3 maanden doen en verblijf dan bij een gastgezin in dat dorp. Dat betekent met handen en voeten communiceren, geen luxe om me heen en veel maismeel producten eten :-)

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 30244

Voorgaande reizen:

02 Juli 2008 - 10 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: