Ramadan - Reisverslag uit Accra, Ghana van Geert Jan Haan - WaarBenJij.nu Ramadan - Reisverslag uit Accra, Ghana van Geert Jan Haan - WaarBenJij.nu

Ramadan

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

19 September 2008 | Ghana, Accra

De Ramadan is inmiddels ruim halverwege en dat de vastenperiode in volle gang is, is ook voor mij voelbaar. Zowel in mijn gastgezin, als in mijn dorp, als op het werk ben ik tussen de moslims, dus voor mij een mooie gelegenheid om deze jaarlijkse gebeurtenis eens van dichtbij mee te maken. En om zelf ook eens te ervaren hoe het is om een dag zonder eten en drinken door te komen :-).

Laat ik beginnen met een advies aan de pastor/priester in Tilburg die door de gemeente is verboden om rond 7 uur de klokken voor langere tijd te luiden: KOM NAAR GHANA! Geluidsnormen gekoppeld aan het tijdstip van de dag is hier nog een ver-van-hunnie-bed-how. Zo spelen de kinderen tot middernacht buiten (wat met veel geschreeuw gepaard gaat) en is het hier heel gebruikelijk dat de moskee om 4 uur in de ochtend de mensen oproept voor het gebed. En ik heb dan nog de mazzel dat ze in mijn dorp nog geen electriciteit hebben, zodat ze geen omroepinstallatie kunnen gebruiken ;-). Tijdens de vastenperiode wordt ik echter wel zeer vroeg in de ochtend uit mijn slaap getrommeld. En dat bedoel ik letterlijk! :-) Tussen 2 uur en 2.30 uur loopt er namelijk een trommelaar door het dorp om de vrouwen wakker te maken en ze op te roepen te gaan koken. En hoewel ik niet tot de doelgroep behoor, wordt ik er ook wakker door. Het zal er wel mee te maken hebben dat ik in een vrouwenhut slaap... ;-).

De vrouwen beginnen dan het eten klaar te maken, zodat de mannen (enigszins uitgeslapen) tussen 4 uur en 4.30 hun maaltijd kunnen nuttigen. Tot de zonsondergang om ongeveer 18.10 uur wordt er dan niet meer gegeten en gedronken. Wel gaan ze veel naar de moskee om te bidden. De mannen zie ik overdag niet zoveel doen (wellicht in de ochtend wat werken op het land), de vrouwen hebben echter een dag vol activiteiten op het programma staan (water halen, eten koken voor kinderen, kinderen verzorgen, naar de markt, ...). Voor de vrouwen is de vastenperiode dan ook een stuk zwaarder dan de voor de mannen. Overigens heb ik sterk de indruk dat dat ook het geval is als het geen vasten is.

Ik wilde zelf ook ervaren hoe lastig het is om te vasten en heb daarom afgelopen week vijf dagen achter elkaar gevast. Niet helemaal op de manier zoals ze dat hier doen, want om rond 4.30 uur al een stevige, warme hap naar binnen te werken zag ik niet zo zitten. Ik heb dus gewoon mijn ontbijt genuttigd rond 7 uur (thee en brood) en heb daarna de voedsel- en drankkraan dichtgedraaid tot na 18 uur. En ik moet zeggen dat het best vol te houden is. Het weer speelt uiteraard een belangrijke rol en omdat ik nu in het regenseizoen zit, is de zon regelmatig verscholen achter een wolkendek. Voor een droge keel is dat wel lekker :-). Het helpt ook heel erg om mijn gedachten op andere zaken dan eten en drinken te focussen. Soms voel ik wel een hongerig gevoel rond een uur of 2 als ik aan het pauzeren ben, maar zodra ik weer bezig ga, heb ik daar geen aandacht meer voor. Ik heb dan ook iedere dag zonder veel afzien de eindstreep gehaald. Wellicht dat ik mijn lichaam al enigszins getraind had in NL, toen ik ook wel eens een lunch oversloeg ;-).

Families die het kunnen betalen, breken de vasten na 18 uur met het eten van fruit en noten en drankjes met suiker (zoals sapjes of frisdrank). Dat helpt blijkbaar om de maag weer wat aan voedsel te laten wennen. In mijn dorp hebben ze daar echter geen geld voor en eten ze meteen weer de dagelijkse zware kost van maismeel (tz). Ik koop iedere dag wat fruit en soms een sapje om met mijn gastgezin te delen. Door het gezamenlijk eten van het fruit en zeker ook door samen iedere dag het vasten te volbrengen, merk ik dat de band met mijn gastgezin nog hechter is geworden dan het al was. En dat vind ik wel heel bijzonder om te merken.

De extra activiteiten die ik voor toeristen bedacht had, zijn inmiddels ook goedgekeurd door het bestuur van de organisatie in Ghana. Ik ben daarom nu bezig om alles vast te leggen in documenten voor de toeristen en voor Meet Africa. Zodat de toeristen kunnen lezen welke activiteiten er in het dorp zijn en wat de prijzen daarvoor zijn. Daarnaast moet Meet Africa een draaiboek hebben wat ze moeten doen als er toeristen komen die interesse hebben in één van de nieuwe activiteiten. Vorige week hebben we een try-out gehad bij de black smith voor één van de nieuwe activiteiten. Dat verliep boven verwachting goed en heel indrukwekkend wat ze hier met simpele basismaterialen kunnen vervaardigen. Ze hebben toen van een rechthoekig stuk metaal een kleine sikkel gemaakt voor het wieden van onkruid. Het was erg mooi om dat proces te kunnen zien. En de eerste toeristen hebben dit weekend ook deze workshop gedaan (nu hebben ze messen gemaakt) en waren er erg enthousiast over (ze gaven er bij de evaluatie een 10 voor). Voor mij natuurlijk extra fijn om te weten dat de eerste ervaringen met het nieuwe programma succesvol zijn :-).

En het laatste nog verse nieuws: de subsidie aanvraag in NL voor financiële ondersteuning van de bouw van het guesthouse is goedgekeurd. Daarmee hebben we nu de financiële middelen rond om de bouw van het guesthouse te kunnen starten!

  • 19 September 2008 - 15:26

    Mamma/pappa:

    interessant verhaal; je wordt nog een echte Ghanees. Even hadden wij het al moeilijk om te onderscheiden wie nu de chief van Bongo is, de meest linkse of de middelste. Voorlopig houden wij het nog op de middelste.'n Vraagje nog. Vinden de mannen in jouw dorp nou niet dat jij je uitslooft of heb je je in dat opzicht al aan hen aangepast ? Hoe dan ook : succes verder en we weten inmiddels zeker dat je dat zult hebben. Fantastisch Geert. Veel liefs van ons beiden.

  • 19 September 2008 - 18:37

    Christine:

    Hoi Geert-Jan,

    We zijn vooral erg jaloers op dat mandje op je fiets! Het woon-werkverkeer ziet er een stuk vriendelijker door uit.
    Wat een mooie foto's, vooral ook van de kinderen uit je gastgezin, super.
    groeten christine en jurgen


  • 19 September 2008 - 20:30

    Paula:

    Hé Geert Jan, het ziet eruit alsof je al helemaal ingeburgerd bent bij de familie, je ziet er in ieder geval heel relaxed uit. Ik moest deze week aan je denken, hoe het zou gaan, en daar was je mailtje alweer. Zoals altijd weer heerlijk om te lezen.
    Liefs en knuffel,
    Paula

  • 20 September 2008 - 18:42

    Mike:

    GJ,

    Goed om te zien en te lezen dat het je goed gaat. En mooi dat je de eerste 10 binnen hebt. Heb je die tijdens je actuariele studie ook gehaald?
    Ik geloof dat de Ramadan je in ieder geval nog niet heeft doen uithongeren.
    Veel plezier verder en behouden thuiskomst.

  • 20 September 2008 - 20:01

    Rob Middelbos:

    Indrukwekkend allemaal Geert-Jan. Dit zijn de dingen die je je hele leven zult onthouden en die je leven vorm en inhoud geven. Een geweldige zet om dit te doen!

  • 21 September 2008 - 19:02

    Marianka:

    Hoi Geert-Jan,

    Ongeveer een jaar geleden kwam ik bij Fatimata en haar familie aan voor mijn verblijf daar van zo'n 5 maanden. Erg leuk om nu jouw verhalen te lezen en foto's te bekijken! Super dat het zo goed gaat met het project en dat de subsidie binnen is. Wil je iedereen daar de groetjes doen? Thanks! Ik mis mijn leventje daar nog regelmatig, dus geniet er nog lekker van! En heel veel plezier nog natuurlijk!

    Groetjes, Marianka

  • 21 September 2008 - 22:11

    R En M:

    dear djeer djan
    how pleased we are you have adopted my brothers name for having a happy life, we hope aswel as iesjan will have too!
    seeyousoon'

  • 29 September 2008 - 17:42

    Jape:

    Geert Jan,

    Het blijft heel leuk om je belevenissen te volgen! Ik begin bijna het gevoel te krijgen dat je blijft... Veel plezier nog en houd ons op de hoogte!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert Jan

Hallo! Ik ga naar/ben in Ghana om daar vrijwilligerswerk te doen. Ik ga me daar voornamelijk bezig houden met een eco-toerisme project. Doel van dit project is om toeristen kennis te laten maken met het dagelijkse leven van dorpelingen in Noord Ghana en om de dorpelingen hiermee een bron van inkomsten te geven. Ik ga dat voor 3 maanden doen en verblijf dan bij een gastgezin in dat dorp. Dat betekent met handen en voeten communiceren, geen luxe om me heen en veel maismeel producten eten :-)

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 30233

Voorgaande reizen:

02 Juli 2008 - 10 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: