werk aan de winkel - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Geert Jan Haan - WaarBenJij.nu werk aan de winkel - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Geert Jan Haan - WaarBenJij.nu

werk aan de winkel

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

29 Augustus 2008 | Ghana, Tamale

Ondanks dat het leven hier veel relaxter is en wachten een belangrijk deel van dag vult, gaat de tijd ook hier razendsnel. Ik realiseerde me onlangs dat ik al over de helft ben van mijn periode hier in Ghana. En ik realiseerde me ook dat ik nog zoveel wil doen hier! Alle activiteiten die ik zou kunnen oppakken, kan ik zeker niet afronden. Maar dat is ook niet zo erg, want ik weet nu dat mijn opvolgster er over 3 weken al is en dan hebben we nog ruim de tijd om alles over te dragen. Raar idee wel, dat er over 3 weken al een opvolgster is.

Ik heb me tot nu toe voornamelijk beziggehouden met de toeristenprojecten van Meet Africa. In het dorp waar ik woon, konden toeristen al een toer door het dorp doen en blijven slapen bij een gastgezin. Tijdens de toer worden de toeristen door het dorp geleid en worden een aantal activiteiten met hen verricht. Zo wordt er een bezoek gebracht aan de vice chief (om toestemming te vragen voor een bezoek aan de chief), aan de chief (om toestemming te vragen in het dorp te mogen zijn en de heilige plekken te mogen bezoeken), aan de sooth sayer (die met het gooien van stenen, knopen e.d. je toekomst voorspelt), aan de heilige plekken, aan de vroedvrouw (die laat zien hoe ze hier baby’s wassen en masseren), aan een vrouw die kuli-kuli maakt (lokale snack gemaakt van gemalen pinda’s) en aan een vrouw die katoen spint. De toer duurt ongeveer 3 uur en het geld dat toeristen betalen gaat deels naar de mensen die de activiteiten uitvoeren en deels naar een fonds voor het dorp. Het geld in dat fonds kan de gemeenschap gebruiken om faciliteiten voor het dorp te financieren, zoals bijvoorbeeld het aanleggen van stromend water, het verbeteren van sanitaire voorzieningen, het aanpakken van de vuilnis die families nu nog zelf verzamelen en verbranden. Het project heeft daarom ook het label van pro-poor toerisme en het doel is om de dorpsbewoners in staat te stellen zelf een betere toekomst op te bouwen. Daarnaast wil Meet Africa toeristen ook laten zien hoe de bevolking in de armere gebieden leeft en ze in contact brengen met hun cultuur.

Dit project willen we verder uitbreiden om enerzijds de interactie tussen toeristen en de plaatselijke bevolking te vergroten en anderzijds om voor het dorp en de bewoners meer financiële middelen te genereren. Ik ben verschillende opties hiervoor nagegaan en heb een dagprogramma samengesteld. In dat dagprogramma kunnen toeristen een hele dag activiteiten in het dorp doen. Naast de toer die er al is, kunnen ze bijvoorbeeld een workshop doen om zelf kuli-kuli te maken, meehelpen met de black smith bij het smeden van ringen en andere voorwerpen, de lokale dans leren, een workshop koken doen of met de kinderen uit het dorp spelen. Daarnaast heb ik ook de activiteiten in het dorp bekeken voor toeristen die blijven overnachten. Hen willen we ook meer interactieve activiteiten aanbieden, zoals meehelpen koken, op het land werken, water halen en naar de markt gaan met het gastgezin. Verder hebben we gezocht naar workshops in de omgeving van het dorp, zoals traditioneel weven, potten bakken, meehelpen in een shea butter factory (shea butter is olie dat gewonnen wordt uit de shea noot). Ook het uitzetten van een fiets- en wandeltocht rond het dorp staat nog op het programma.

Voor de uitbreiding van het programma voor toeristen heb ik inmiddels een voorstel uitgewerkt, zowel wat betreft de activiteiten als de prijs ervan en de verdeling van het geld naar de lokale mensen, het fonds en de organisatie. Dat moet nog worden besproken in de eerstvolgende board meeting. Om de programma’s uit te breiden, heb veel gesproken met de lokale bevolking hier. Ik heb dat samen gedaan met de directrice van Meet Africa in Ghana. Dat was heel prettig en erg leerzaam. Zij spreekt niet alleen de lokale taal, maar weet ook precies hoe ze de gesprekken moet insteken om de mensen enthousiast te maken mee te werken aan het programma. En daar is vaak wat meer tijd voor nodig dan wij gewend zijn. Vaak is het ook goed om een activiteit meerdere keren te bezoeken, ook al zou alles ook in één meeting te regelen zijn. Het is hier veel belangrijker om een goed gevoel tussen beide partijen tot stand te brengen. Zakelijke belangen wegen veelal minder zwaar door.

Verder probeer ik op kantoor nog wat verbeteringen aan te brengen in de werkwijze. Zoals het invoeren van een evaluatieformulier voor toeristen zodat we beter inzicht krijgen in de activiteiten die toeristen wel en niet leuk vinden. Ik heb een eenvoudig boekingsschema gemaakt waarmee we kunnen bijhouden wanneer de hutten voor de toeristen geboekt zijn. Voor de vrouwen die microkrediet krijgen, heb ik een klein schema gemaakt waarmee ze kunnen berekenen hoeveel winst ze maken. De vrouwen hadden namelijk wel van de organisatie een boekje gehad om in op te schrijven hoeveel ze uitgeven aan kosten om materiaal te kopen, voor hoeveel geld ze verkopen en hoeveel winst ze maken. Maar aangezien niemand hen had uitgelegd hoe ze dat moesten administreren, kwam er weinig zinnigs in de boekjes :-). Bij de volgende bijeenkomst kunnen we toetsen of ze wat met het schema hebben kunnen doen.

Tenslotte ben ik ook nog een goede week druk bezig geweest als computerdokter. De twee pc’s die hier op kantoor staan, kregen namelijk steeds meer kuren. Dat wilde ik eens testen met antivirus software. Bij één pc kreeg ik het niet eens geinstalleerd, bij de andere kon ik na vele pogingen uiteindelijk flink wat virussen en trojaanse paarden verwijderen. Voor de andere pc is toen een mannetje gekomen, dat een antivirus programma heeft geinstalleerd. Versie 2007, dus best wel nieuw, toch? In ieder geval vond het programma na scannen geen enkel virus, terwijl ik mijn usb stick steeds vol met virussen heb als die in de betreffende pc heeft gezeten. Sindsdien ben ik de techneut voor allerlei technische vraagstukken, zoals digitale camera’s, telefoons en digitale horloges. Wel grappig om dat mee te maken, alleen heb ik van pensioenen toch meer verstand, geloof ik..... ;-)



  • 29 Augustus 2008 - 14:25

    Christine:

    Wat gaat de tijd snel zeg. En wat heb je veel gedaan.
    Ga zo door en tot het volgende bericht.
    Veel groeten uit de Staplen

  • 29 Augustus 2008 - 14:32

    JPA:

    Inderdaad tijd vliegt om (when you're having fun, right?). Goed te lezen dat je je draai inmiddels hebt gevonden. Er straalt ook veel meer rust uit je laatste bericht. Vroeg me af of je zin had om a.s. zondag mee te gaan wadlopen... ;-)Daar ben je traditiegetrouw altijd bij. Ik zal een witbiertje op je drinken! Talk to you later.

    Jan

  • 29 Augustus 2008 - 15:13

    Frank LC:

    Heel interessant en nuttig allemaal. Ik weet wel dat als je wil onderhandelen met Afrikanen je het inderdaad eerst over allerlei andere dingen gaat hebben, een goed gevoel opbouwen. Het is 'not done'om meteen over de zaak te beginnen.
    Wat betreft Computer Support. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen :-)
    Wat betreft de anti-virus: Versie 2007 zou nog kunnen als ie maar updates maakt tot nu en dat is maar de vraag.

  • 29 Augustus 2008 - 16:14

    M&M:

    Heel fijn om te lezen,dat je het naar je zin hebt.

    De toeristen betrekken bij het dagelijks leven is een heel leuk idee.

    Ik hoop dat jij jou ideeen ook al een klein beetje in werking kunt zien en anders ga je toch geowon de volgende keer daar als toerist heen.

    Je hebt er al wat "vaardigheden" bijgekregen.
    Hebben we straks mooi een adresje in Udenhout waar alles heen kan.(haha)

    Groeten uit het zonnige
    Udenhout.

    Mary


  • 31 Augustus 2008 - 15:52

    Virusdokter Lex :

    Hier in Zambia installeren we voor het schoonmaken van pc's vaak de trail version van kaspersky met de nieuwste updates. Is wel rond de 40MB downloaden (duurt hier 8 uur 's nachts). Ik heb ook nog wel een tooltje om de schade van de virussen te herstellen (bv hidden files weer kunnen zien). Interesse?

  • 01 September 2008 - 20:02

    Hans:

    Maar goed dat actuarissen ook leren boekhouden in de opleiding! Groeten uit Boxtel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert Jan

Hallo! Ik ga naar/ben in Ghana om daar vrijwilligerswerk te doen. Ik ga me daar voornamelijk bezig houden met een eco-toerisme project. Doel van dit project is om toeristen kennis te laten maken met het dagelijkse leven van dorpelingen in Noord Ghana en om de dorpelingen hiermee een bron van inkomsten te geven. Ik ga dat voor 3 maanden doen en verblijf dan bij een gastgezin in dat dorp. Dat betekent met handen en voeten communiceren, geen luxe om me heen en veel maismeel producten eten :-)

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 30235

Voorgaande reizen:

02 Juli 2008 - 10 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: