First day at the office - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Geert Jan Haan - WaarBenJij.nu First day at the office - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Geert Jan Haan - WaarBenJij.nu

First day at the office

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

17 Juli 2008 | Ghana, Tamale

Maandag ging de wekker weer eens om 6:30 uur, want vandaag mijn eerste werkdag in Ghana! In tegenstelling tot het weekend, heb ik mij in mijn werkkleding gehesen, oftewel een blousje en een nettere broek. Dat viel bij de familie direct op, want ik werd getracteerd op complimenten :-). Een goede start is het halve werk, zal ik maar zeggen. De werkdagen beginnen om 8:00 uur. Voor degenen die mijn werkritme in NL een beetje kennen, is dat over het algemeen behoorlijk vroeg voor mij ;-). Maar goed, je gaat hier ook wat vroeger naar bed, dus daar zal ik ook wel aan wennen. En deze dag viel het met reizen nog reuze mee, want het kantoor zit naast het huis van de familie waar ik verbleef. Vanaf dinsdag moet ik ongeveer nog 30 minuten fietsen om op kantoor te komen. Ik hoef dat niet iedere dag te dien, omdat ik ook nog wel eens afspraken in Sognaayilli (het dorp waar ik de rest van mijn tijd verblijf) zal hebben. Een beetje fietsen kan echter geen kwaad, hopelijk kan ik een goede fiets bemachtigen!

Het gaat hier allemaal niet zo snel, want de eerste anderhalf uur op het werk heb ik niet meer gedaan dan het invullen van een formulier en wachten op de juiste persoon. Dat gaf me wel de gelegenheid om wat foto’s over te zetten naar mijn laptop, mijn mp3 speler op te laden en deze verslagen te schrijven. Helemaal nutteloos voel ik me dus niet :). Verder kon ik al wel wat inlezen. Daarna hebben ze mij een en ander verteld over de projecten die Meet Africa hier uitvoerd en ben ik (achter op de motor) meegenomen naar een project dat gehandicapte vrouwen een mogelijkheid geeft om wat geld te verdienen. Zij maken kleding, deurmatten en tassen. Die tassen worden gemaakt van zakjes waar water in gezeten heeft. Ja, ze verkopen hier water in zakjes, maar wel van heel sterk plastic. Erg leuk om te zien dat deze vrouwen zo een kans wordt gegeven om wat geld te verdienen. Verder hebben we een meeting gehad voor de vrijwilligers (dat is iedere 2 weken). Er waren echter maar 3 vrijwilligers nu in dit gebied (3 waren er op reis) en de andere twee vrijwilligers had ik zondag al ontmoet. Maar het was heel gezellig om onder een boom met elkaar van gedachten te wisselen. Ook ben ik naar de fietsenmaker geweest om een fiets te huren. De fietsenmaker zit in een traditioneel dorp, je moet dus ook geen uithangbord van giant en gazelle verwachten ;-). Na wat gesleutel hadden ze de fiets redelijk voor mij op maat gemaakt, een groter frame hebben ze helaas niet. Ikl was niet zo tevreden over de voorrem en vroeg of ze daar nieuwe remblokken op konden zetten. Dat vonden ze wel wat vreemd, want er zat toch nog rubber op de blokjes, maar door vriendelijk te blijven en aan te geven dat ik aan die rem zo niets heb, wilden ze uiteindelijk toch de remblokjes vervangen. Dat werd dan wel de volgende dag. Afgesproken dus, de volgende dag zou ik weer langskomen. Wat schetst mijn verbazing, komt de fietsenman even later het kantoor binnen met nieuwe remblokjes, of hij die even kan vervangen. Hahaha... daar moest ik wel om lachen. Vriendelijke lui, die Ghanezen.......

  • 17 Juli 2008 - 19:23

    Paula:

    Ja, dat valt niet mee, zo vroeg opstaan. Maar zoals je al zegt, dat went wel. Ik lees je verhalen met veel plezier. Succes met je nieuwe werk en tot het volgende berichtje.
    Liefs Paula

  • 22 Juli 2008 - 17:25

    Frank LC:

    Je hebt dan wel een fiets, maar kun je nog iets van de Tour te weten komen? Het is erg spannend. Vandaag en morgen de Alpen en de strijd ligt nog volkomen open. Robin van Boven en Robin de Raadt hebben zich vol enthousiasme op de organisatie van de tourtoto gestort.
    Veel fiets (en ander) plezier in Tamale.

    Groet, Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert Jan

Hallo! Ik ga naar/ben in Ghana om daar vrijwilligerswerk te doen. Ik ga me daar voornamelijk bezig houden met een eco-toerisme project. Doel van dit project is om toeristen kennis te laten maken met het dagelijkse leven van dorpelingen in Noord Ghana en om de dorpelingen hiermee een bron van inkomsten te geven. Ik ga dat voor 3 maanden doen en verblijf dan bij een gastgezin in dat dorp. Dat betekent met handen en voeten communiceren, geen luxe om me heen en veel maismeel producten eten :-)

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 30243

Voorgaande reizen:

02 Juli 2008 - 10 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: