Aankomst in Tamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Geert Jan Haan - WaarBenJij.nu Aankomst in Tamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Geert Jan Haan - WaarBenJij.nu

Aankomst in Tamale

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

13 Juli 2008 | Ghana, Tamale

Na een dagje Accra gezien te hebben, was het tijd om naar Tamale te vertrekken. Victoria bracht me naar het busstation, waar ik eerst wat inkopen kon doen voor de reis. Het is namelijk niet zomaar even een busritje, maar een zit van bijna 12 uur. Wel met 3 tussenstops gelukkig, om een kwartiertje de benen te strekken. En een bus met airco; als de zon niet teveel naar binnen scheen was het dan wel uit te houden. Onderweg zag ik het landschap langzaam veranderen, hoewel het nu toch overal behoorlijk groen is. Het is hier dan ook regenseizoen. De wegen waren over het algemeen goed geasfalteerd, alleen buiten Accra zijn ze aan de snelweg aan het werk en daar rijd je dan over onverharde wegen (zie de foto’s voor wat sfeerimpressies onder weg). In Tamale kwam ik in het donker aan. Deze stad is veel ruimer opgezet dan Accra en (daardoor) ook minder druk. Dit in tegenstelling tot het busstation, waar de taxichauffeurs zowat de bus inkruipen om hun gunsten aan te bieden. Nadat ik een aantal mannen duidelijk had gemaakt echt niet van hun dientsten gebruik te maken, keerde de rust rondom mij weer terug. Helaas was er niemand van de opvang familie aanwezig en merkte ik tot mijn schrik dat de batterij van mijn telefoon zo goed als leeg was (hij had zichzelf al uitgeschakeld). Na het opstarten kon ik nog snel even een sms tikken en naar Hajer verzenden, daarna zweeg de telefoon in alle talen (ook in het plaatselijke Dagbanli :) ). Afwachten dus.....

Ik hoefde echter niet lang te wachten voor Hajer verscheen. We vertrokken naar haar familie, waar ik de eerste dagen verbleef. Ik werd hartelijk welkom geheten door de aanwezige familieleden en kreeg mijn eerste TZ voorgeschoteld. TZ is een soort puree van maismeel (een beetje vergelijkbaar met polenta - voor de kenners). Daar wordt een “soep” bij geserveerd, wat wij eerder een saus zouden noemen. Die keer zat er een pindasaus bij, waarin ook groenten waren verwerkt. Ik moet zeggen dat het me best goed smaakte! Het werd wel een kliederboel, want eten doe je hier met je rechterhand ;-). Na nog wat tv kijken kon ik heerlijk slapen, want ik was toch wel een beetje moe...

De volgende dag heeft Hajer mij een aantal plekken in Tamale laten zien, zoals het postkantoor, banken, de markt, immigratiedienst, laboratorium, guesthouses. Deels te voet, deels met de taxi. Erg makkelijk wel, die shared taxi’s. Je gaat gewoon aan de kant van de weg staan en vaak al binnen een minuut heb je een taxi te pakken. Verder heb ik zaterdag en ook zondag veel tijd doorgebracht bij de familie Tamaiko. Zij hebben een erg groot stuk land, waar flink wat gebouwen op staan. Er wonen nu dan ook 36 mensen daar!! Dat is niet alleen de familie, maar ook een aantal studenten en ook enkele werklieden die daar verblijven. Desondanks is de familie erg groot en is het voor mij nog erg moeilijk om iedereen te herkennen. Laat staan dat ik namen kan onthouden ;-). Vooral de jongere kinderen vinden het erg leuk om bij mij in de buurt te zijn en met hen speel ik dan ook regelmatig. De sudoku puzzels slaan ook erg aan bij de al wat oudere kinderen. Omdat de kinderen allemaal wel redelijk engels spreken, was het ook erg gezellig om het weekend bij de familie door te brengen.

Naast de gebouwen hebben ze ook nog een flink aantal schapen, kippen en parelhoenders, kweken ze planten en medicinale kruiden en is er een fabriekje voor het maken van gedroogd fruit. Ze verkopen ook een aantal producten op straat, zoals water, brood, zelf gebakken deegwaren, zelf gemaakte limonade, gedroogd fruit. Het is dus eigenlijk een groot bedrijf, waarin ook iedereen moet meehelpen. Kinderen moeten ook regelmatig hun deel doen, omdat in deze cultuur je opdrachten van een ouder persoon niet kunt weigeren. De kinderen krijgen dan ook regelmatig kleine opdrachtjes.

Het weer is omgeslagen naar regenachtig, waardoor de warmte even een stukje minder drukkend is (gelukkig voor mij :) ). We hebben in het weekend twee flinke buien gehad met onweer, dan komt het er echt met bakken uitvallen. En hoewel ik de temperatuur na zo’n bui wel lekker vindt, zoeken ze hier dan de truien op, want het is toch echt wel koud hoor!

(foto's volgen bij een betere internet verbinding ;-D )

  • 13 Juli 2008 - 18:34

    Lex Van De Pol:

    Als mijn boekje klopt dan is juli de laatste regenmaand in Ghana, in de 4 maanden daarvoor regent het een stuk meer. Augustus is de droogste maand, samen met januari (maar het kan dan wel wat regenen). Dus nooit je paraplu vergeten!

  • 13 Juli 2008 - 19:11

    Bart:

    Het leest als een boek, die verslagen van je. Hier is de tour-toto begonnen zonder jou als eigenlijk de onmiskenbare tourdirecteur. Overigens de beoogde tourdirectie is afgetreden en de directie is nu in handen van Rotterdam ... Succes daar in het verre Afrika. We keep in touch. Groet, Bart

  • 13 Juli 2008 - 19:50

    Bertil:

    Heel veel succes in Ghana, Geert Jan! Is je bagage al gearriveerd? Met ons gaat alles uitstekend. Arthur groeit goed en hij is tegenwoordig erg vrolijk.

  • 14 Juli 2008 - 13:37

    Christine:

    leuk om te volgen wat je daar allemaal meemaakt. Fijn dat de lokale keuken tot nu toe goed bevalt.
    tot het volgende bericht!

  • 14 Juli 2008 - 17:26

    Ma Tonny En Pa Theo:

    Het gaat er naar uitzien dat je niet meer naar ons kikkerlandje verlangt.Misschien geef ik je wel geen ongelijk. Leuk te horen dat het goed gaat. Houwen zo. Bye

  • 15 Juli 2008 - 19:14

    Judith:

    Hoi Geert Jan,

    Leuk om je eerste ervaringen te lezen. In Nederland is het wisselvallig (huh in Nederland...) en is de vakantietijd bijna aangebroken, dus voor de filerijders onder ons steeds beter te doen. Ben benieuwd naar je volgende belevenissen in het gastgezin en je nieuwe job.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert Jan

Hallo! Ik ga naar/ben in Ghana om daar vrijwilligerswerk te doen. Ik ga me daar voornamelijk bezig houden met een eco-toerisme project. Doel van dit project is om toeristen kennis te laten maken met het dagelijkse leven van dorpelingen in Noord Ghana en om de dorpelingen hiermee een bron van inkomsten te geven. Ik ga dat voor 3 maanden doen en verblijf dan bij een gastgezin in dat dorp. Dat betekent met handen en voeten communiceren, geen luxe om me heen en veel maismeel producten eten :-)

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 30242

Voorgaande reizen:

02 Juli 2008 - 10 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: