Aankomst in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Geert Jan Haan - WaarBenJij.nu Aankomst in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Geert Jan Haan - WaarBenJij.nu

Aankomst in Ghana

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg Geert Jan

08 Juli 2008 | Ghana, Accra

Woensdag 2 juli was het dan zover, het vertrek naar Ghana. De dag begon al erg vroeg, om 2.30 uur ging de wekker. Dat was na 3 uur slapen wel erg snel en dat heb ik de rest van de dag ook wel gemerkt ;-). Omdat we op tijd waren vertrokken naar Schiphol, had ik daar alle tijd om met mijn ouders nog een kopje koffie te drinken. Na het afscheid schrok ik toch wel even, want er stond inmiddels een enorme rij voor de controle van de baggage! Langzaam schuifelend tikten de minuten voorbij, maar na een klein half uur stond ik dan in de rij voor de controle. Mijn geduld werd echter nog wat verder op de proef gesteld, want er was iets mis gegaan met de controle apparatuur en we moesten weer inschuiven bij een andere band. Afijn, ik was toch nog netjes op tijd om het vliegtuig in te stappen.

De vlucht naar Frankfurt verliep goed, daar was het voornamelijk wachten en hangen. Daar kon ik ook vast wat wennen aan de overgang naar een andere cultuur, want het overgrote deel van de wachtende passagiers was van Afrikaanse afkomst. Bij de tussenstop in Lagos (Nigeria) verliet zeker de helft van de passagiers het vliegtuig, opvallend was wel dat alle blanke mensen bleven zitten voor bestemming Ghana. In Accra (hoofdstad van Ghana) was het nog volledig licht toen we aankwamen, maar voordat ik weer buiten was, was het pikkedonker. En daar zat toch slechts een uur tussen. Verder kwam de warmte en vochtigheid me meteen tegemoet, evenals allerlei mannen die me een taxi aanboden. Daar kwam nog bij dat mijn bagagge niet gearriveerd was, zodat het avontuur in Ghana meteen hectisch begon. Gelukkig had ik vrij snel Haruna gevonden die mij kwam ophalen en kon ik via het drukke verkeer naar mijn opvanggezin in Accra worden gebracht.

In dat gezin ben ik heel warm opgevangen en werd ik ook echt als een gast behandeld. Dat is wel even wennen, want het betekent onder andere dat je apart eet aan een eigen tafeltje (wel lekker buiten) en dat ik ook ander voedsel kreeg. Voor mijn maag overigens wel lekker, om langzaam een beetje te wennen aan het eten. De volgende dag nam Haruna mij mee de stad in. Eerst geld wisselen, daarna een busticket kopen voor de volgende dag en vervolgens via de stad naar het strand. In de stad hebben wij ons verplaatst in trotro’s. Dat zijn minibusjes waar 9 tot 16 personen in kunnen en die op vaste routes rijden. Je kunt er op elk willekeurig punt in- en uitstappen en het kost heel weinig (vaak nog geen 30 eurocent p.p.). Het verkeer is erg druk en er wordt heel wat getoeterd, maar niemand schijnt zich echt op te winden. Ook in het centrum wat grotendeels markt is, is het erg druk. Maar ook daar is niemand gehaast. Mijn indruk van de Ghanezen is dat ze heel vriendelijk en relaxt zijn, ze nemen de situatie zoals die is. Ook heb ik me geen moment onveilig gevoeld of bang geweest dat ik bestolen zou worden. Dat vond ik toch wel opmerkelijk omdat ik vaak de enige blanke was.

Het strand was overigens heel relaxt, lekker in een stoel onder een parasol zitten. Nou ja, relaxt.... als je de verkopers wegdenkt die je allerlei spullen willen verkopen. Ik zat nog maar net toen er al iemand naast me stond om kettinkjes te verkopen. Omdat ik hem niet meteen weg wilde sturen, liet ik hem zijn verhaal doen. Ik was zelfs bereid een kettinkje van hem te kopen. Hij vroeg er 15 cedi voor (ca 9 euro), ik bood 10 en hij was meteen akkoord. Hmmm, dat had dus beter gekund. Dat bevestigde hij nog eens door me een armband cadeau te doen en er ook een ketting voor Haruna gratis bij te geven! Toch aardig van hem dat hij me niet helemaal de hoofdprijs liet betalen :). Het onderhandelen zal ik dus nog even moeten leren. Wat ik daarna wel snel doorhad was de volgende verkopers direct af te wimpelen ;-)

  • 09 Juli 2008 - 12:32

    Christine Koenraad:

    He, die(verre)buurman,

    Leuk van je te horen/lezen. Mocht je te veel handelswaar overhouden, gewoon verpatsen aan je Nederlandse buren. Stuur wat Ghanese relaxigheid naar Stapelen 17.
    Heel veel plezier!

  • 09 Juli 2008 - 17:31

    Jape:

    Gérard Jean: tijdens de tour(toto) afwezig?!?! Maar: een heel leuk avontuur! Wij gaan je vanuit Venray zeker volgen. Pas goed op jezelf.

  • 09 Juli 2008 - 19:04

    Tonny En Theo :

    Prachtig verhaal en dat jij met alle égards behandeld wordt is natuurlijk heel normaal, zouden wij ook gedaan hebben!
    Nog 'n geweldig bericht :
    Jij bent vanavond Oom GeertJan geworden. Kirsten heeft een zoon op deze wereld gezet. Hij gaat nog 'ns luisteren naar de naam "Ziggy" of daaromtrent. Dus, nieuwbakken oom : Proficiat! Het kado zullen we 'n keer in Maarssen afleveren. Goed ? Groeten.
    Mam en pap.

  • 10 Juli 2008 - 17:41

    Rutger En Marian:

    Mooie ervaringen gewenst en proficiat! We zijn benieuwd naar 't volgende verhaal.

  • 10 Juli 2008 - 19:54

    Pallet:

    Hey Geert Jan!
    Leuk om je op deze manier een beetje te volgen. Heel veel succes daar en geniet van de avonturen die je daar gaat beleven! Ook ik blijf je volgen :-)
    Groetjes
    Brigitte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert Jan

Hallo! Ik ga naar/ben in Ghana om daar vrijwilligerswerk te doen. Ik ga me daar voornamelijk bezig houden met een eco-toerisme project. Doel van dit project is om toeristen kennis te laten maken met het dagelijkse leven van dorpelingen in Noord Ghana en om de dorpelingen hiermee een bron van inkomsten te geven. Ik ga dat voor 3 maanden doen en verblijf dan bij een gastgezin in dat dorp. Dat betekent met handen en voeten communiceren, geen luxe om me heen en veel maismeel producten eten :-)

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 30245

Voorgaande reizen:

02 Juli 2008 - 10 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: